Het onderwijslandschap verandert snel met de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI). Terwijl sommige tools beloven AI-gestuurde opdrachten te detecteren, blijkt dat deze tools op dit moment onvoldoende werken. Het advies aan docenten: verzet je niet tegen deze golf, maar leer erop te surfen. Verandering van toetsvorm kan een uitweg bieden, een beroep doend op flexibiliteit en vernieuwing.
Interessant is de aanpak om de toewijding van leerlingen op de proef te stellen middels een techniek die we zullen omschrijven als de 'verborgen instructie'. Dit concept behelst het subtiel opnemen van specifieke aanwijzingen in de opdracht die ongemerkt de uitkomsten van AI, zoals ChatGPT, kunnen beïnvloeden.
Deze methode levert verrassende inzichten op over wie de instructies zorgvuldig leest versus wie geneigd is om direct naar AI-generatie te springen. Het is een moderne draai aan de klassieke toetsvormen, waarbij niet alleen kennis, maar ook aandacht en inzet worden getest.
Hoewel geen enkele methode perfect is, biedt deze benadering een speelse, doch serieuze manier om het gebruik van AI in educatieve opdrachten aan te pakken. Het herinnert ons eraan dat, ondanks technologische vooruitgang, aandacht voor detail en creatief denken onvervangbaar zijn in het leerproces. Zo blijft onderwijs een interactieve, dynamische ervaring die zowel leerlingen als docenten uitdaagt om buiten de gebaande paden te denken.
Geen