Generatieve kunstmatige intelligentie (AI) staat op het punt een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop mensen werken, en heeft al veelbelovende resultaten opgeleverd in het aanzienlijk verbeteren van de menselijke productiviteit.
Een belangrijke vraag is echter hoe generatieve AI het leren beïnvloedt, namelijk hoe mensen nieuwe vaardigheden verwerven terwijl ze taken uitvoeren. Dit soort vaardigheden leren is van cruciaal belang voor productiviteitswinst op de lange termijn, vooral in domeinen waar generatieve AI feilbaar is en menselijke experts de resultaten ervan moeten controleren.
In het onderzoek van Universiteit van Pennsylvania bestudeerde men de impact van generatieve AI, met name OpenAI’s GPT-4, op het menselijk leren in de context van wiskundelessen op een middelbare school. In een veldexperiment met bijna duizend leerlingen hebben ze twee op GPT gebaseerde docenten ingezet en geëvalueerd, één die een standaard ChatGPT-interface nabootst (genaamd GPT Base) en één met aanwijzingen die zijn ontworpen om het leren te waarborgen (genaamd GPT Tutor). Deze docenten omvatten ongeveer 15% van het curriculum in elk van de drie leerjaren.
In overeenstemming met eerder onderzoek laten de resultaten zien dat overgang naar GPT-4 de leerprestaties aanzienlijk verbeterd (48% verbetering voor GPT Base en 127% voor GPT Tutor).
Ze constateren echter ook dat wanneer de toegang vervolgens wordt ontnomen, leerlingen feitelijk slechter presteren dan degenen die nooit toegang hebben gehad (17% korting voor GPT Base). Dat wil zeggen dat toegang tot GPT-4 de onderwijsresultaten kan schaden.
Deze negatieve leereffecten worden grotendeels verzacht door de waarborgen die in GPT Tutor zijn opgenomen. De resultaten suggereren dat leerlingen GPT-4 proberen te gebruiken als een “kruk” tijdens oefensessies, en als ze succesvol zijn, presteren ze op zichzelf slechter.
Om de productiviteit op de lange termijn te behouden, moeten scholen dus voorzichtig zijn bij het inzetten van generatieve AI om ervoor te zorgen dat mensen cruciale vaardigheden blijven leren.